At leve på autopilot
I vores liv og dagligdag, kan vi meget let komme til at lade os styre af autopiloten – uden at vi lægger mærke til det.
At lade sig styre af autopiloten vil sige, at man går gennem dagen og livet som en form for rutine. At vi lever på en måde, hvor vi ikke er til stede og ikke er bevidste om hvad vi egentlige er i gang med.
Når vi lever på autopilot, så kan man sige at livet faktisk foregår automatisk eller mekanisk. Det kan være med til at vi mister kontakten til vores følelser og vores nærvær.
Når vi er fraværende og lever efter autopiloten, så bruger vi ikke rigtig vores bevidsthed.
Bevidstheden laver blot det som den er programmeret til gennem mange tidligere lignende handlinger og oplevelser. Den har også fokus på at gennemgå, hvad vi har af planer eller dagdrømme om hvad vi kunne foretage os.

Når vi er på autopilot, så kan man sige, at vores sind overtages af handlemodus. Handlemodus vil sige, at vi bare har vores fokus på det, vi er i gang med at lave og ikke tænker nærmere over hvorfor vi gør det eller hvordan vi gør det. Vi handler bare – uden at tænke.
Man kan sige, at det ikke er et bevidst valg fra os – at det egentlig er lige netop dét, som skal ske og lige netop dét, som vores bevidsthed skal beskæftige sig med.
Når handlemodus først har overtaget vores tanker, så kan vi let blive ført videre til en eller anden form for tvungen handlemodus.
Det kan fx være, at vi overtænker og måske overtænker over noget negativt, som fører os mod tungere og tungere tanker – og måske på sigt fører til depression.
Det kan også være, at vores tanker kører på en masse bekymringer, som på sigt kan ende i angst.
Eller det kan være, at vi overtænker over nogle store krav, der stilles til os og at det kan føre til stress og at vi bliver psykiske udmattede på sigt.
På den måde kan man sige, at når vi lever efter autopiloten, så kan der være fare for at vi kommer til at sidde fast i en eller flere af sådanne negative tankestemninger.
Der kan også let ske det, at vi efterhånden mister kontakten til meget af det positive, vi ellers har i vores liv og at vi kun er ganske lidt opmærksomme på øjeblikket og på den skønhed, der ligger i selve øjeblikket.
Hvis vi bare ser det hele som gråt og negativt, så er der ikke megen glæde ved livet.
Men ved at prøve at være mere opmærksom på øjeblikket og ved at træne din bevidsthed og være bevidst om, hvór du vælger at lægge din bevidsthed – så kan du meget lettere undgå at ovenstående sker.
